wan norashikin wan mohd rais

wan norashikin wan mohd rais

Hi!

Dienstag, 26. Oktober 2010

Duit oh duit

aku dulu masa zaman belajar sangat la tak pandai urus financial sendiri. Sekarang bila da masuk alam kerja, baru la ada kesedaran sivik sikit. Hehe. Mana tidak nya. Bila da kerja, baru rasa susahnya nak dapat RM ehem ehem untuk sebulan.

Lain orang lain cara dia manage dia punya financial. Semua bergantung pada pendapatan, kehendak dan keperluan masing-masing. Tapi asasnya sama.

1. Sediakan satu exel file untuk record semua kredit dan debit. Kalau bole setiap detail tulis.

2. Adakan satu list "must pay item" untuk setiap bulan (sewa, bil, loan etc.). Tolak siap-siap dari gaji bulanan.

3. Set target amount yang nak save. Tolak siap-siap apa yang korang wajib settle setiap bulan (sewa rumah, hantar duit kat mak, bil telefon, internet, loan kereta, minyak bla bla bla). Balance adalah untuk hiburan dan lain-lain.

4. Kalau ada kehendak (maksudnya barang tu tak ade pun takpe), set target date untuk beli benda tu (kalau nak sangat, macam aku la, semua pun nak beli). Elakkan beli barang bukan keperluan lebih sekali dalam masa 2 bulan.

5. Not bad jugak kalau dalam "must item" tu kita tolak sekali certain amount untuk ASB atau tabung haji kan?

Huhu.. sekian pesanan penaja. Wink wink!

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen